Τετάρτη, Απριλίου 08, 2015

Ευχές για το Πάσχα


Ευχόμαστε
Η Ανάσταση του Κυρίου να ξαναφέρει  το Χαμόγελο, την  Αξιοπρέπεια,  την Αισιοδοξία και την Ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον σε όλους  μας…ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ   ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ


 


Τρίτη, Απριλίου 07, 2015

Μεγάλη Τρίτη: Η συγκλονιστική ιστορία της Κασσιανής

Μεγάλη Τρίτη: Η συγκλονιστική ιστορία της Κασσιανής και το τροπάριο που ψάλλεται

Ισμήνη Λέντζου | lentzou@newsit.gr
Μέγεθος κειμένου
Μεγάλη Τρίτη: Η συγκλονιστική ιστορία της Κασσιανής και το τροπάριο που ψάλλεται

Διαδώστε αυτό το άρθρο

Τελευταία ενημέρωση: 07.04.2015 | 10:48
Πρώτη δημοσίευση: 07.04.2015 | 10:42
Διαδώστε το:

Η Κασσιανή είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα πρόσωπα του Χριστιανισμού. Διαβάστε τη συγκλονιστική ιστορία της "εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσας γυνής" και τοτροπάριο που έγραψε το οποίο ψάλλεται σήμερα Μεγάλη Τρίτη σε όλες τις εκκλησίες.

Η Κασσιανή γεννήθηκε μεταξύ του 805 και του 810 στην Κωνσταντινούπολη και ήταν γόνος φεουδαρχικής οικογενείας.  Ο πατέρας της Κασσιανής, επιφανές μέλος αυτής της οικογένειας φαίνεται πως είχε κερδίσει τον τίτλο του Κανδιδάτου στην αυλή της Βασιλεύουσας.

Μια ζωή σαν...παραμύθι



Όταν μεγάλωσε  η Κασσιανή συνδύαζε τη σωματική ομορφιά με την εξυπνάδα της. Τρεις βυζαντινοί χρονικογράφοι, ο Συμεών ο μεταφραστής, ο Γεώργιος Αμαρτωλός και ο Λέων ο Γραμματικός, αναφέρουν ότι έλαβε μέρος στην τελετή επιλογή νύφης για τον αυτοκράτορα Θεόφιλο, την οποία είχε οργανώσει η μητριά του Ευφροσύνη.

Σε αυτή, που τοποθετείται χρονικά ή στο 821 ή στο 830, ο αυτοκράτορας επέλεγε τη σύζυγο της αρεσκείας του δίνοντας της ένα χρυσό μήλο.

Θαμπωμένος από την ομορφιά της Κασσιανής ο νεαρός αυτοκράτορας την πλησίασε και της είπε: "Ὡς ἂρα διά γυναικός ἐῤῥρύη τὰ φαῦλα", δηλαδή "από μία γυναίκα ήρθαν στον κόσμο τα κακά" αναφερόμενος στην αμαρτία και τις συμφορές που προέκυψαν από την Εύα.

Η ετοιμόλογη και πανέξυπνη Κασσιανή απάντησε: "Ἀλλά καὶ διά γυναικός πηγάζει τά κρείττω", δηλαδή "και από μια γυναίκα πηγάζουν τα καλά" αναφερόμενη στην ελπίδα της σωτηρίας από την ενσάρκωση του Χριστού μέσω της Παναγίας.

Λέγεται ότι ο εγωισμός του Θεόφιλου τραυματίστηκε με αποτέλεσμα να απορρίψει την Κασσιανή και να επιλέξει τη Θεοδώρα από την Παφλαγονία της Μικράς Ασίας για σύζυγό του.

Οι επόμενες πληροφορίες που σώζονται για την Κασσιανή είναι ότι το 843 ίδρυσε ένα μοναστήρι στα δυτικά της Κωνσταντινούπολης, κοντά στα τείχη της πόλης, του οποίου έγινε και η πρώτη ηγουμένη. Αν και πολλοί ερευνητές αποδίδουν την επιλογή της αυτή στην αποτυχία της να γίνει αυτοκράτειρα, μία επιστολή του Θεόδωρου του Στουδίτου αποδίδει διαφορετικά κίνητρα στην ενέργεια της αυτή. Διατηρούσε στενή σχέση με τη γειτονική Μονή Στουδίου, η οποία έμελλε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επανέκδοση βυζαντινών λειτουργικών βιβλίων τον 9ο και το 10ο αιώνα, με αποτέλεσμα τη διάσωση των έργων της.

Στη συνέχεια η Κασσιανή εξαφανίζεται από το ιστορικό προσκήνιο, αν και καμιά βυζαντινή ή άλλη πηγή, κοσμική ή εκκλησιαστική δεν μας πληροφορεί αν εξορίστηκε από τους εικονομάχους ή τους εικονόφιλους αυτοκράτορες.

Το τροπάριο της Κασσιανής


Με βάση την παράδοση ο αυτοκράτορας Θεόφιλος συνεχίζοντας να είναι ερωτευμένος μαζί της, επιθυμούσε να την δει για μία τελευταία φορά πριν πεθάνει κι έτσι πήγε στο μοναστήρι όπου βρισκόταν. Η Κασσιανή ήταν μόνη στο κελί της γράφοντας το τροπάριο της όταν αντιλήφθηκε την άφιξη της αυτοκρατορικής ακολουθίας. Τον αγαπούσε ακόμη αλλά πλέον είχε αφιερώσει τη ζωή της στο Θεό γι αυτό και κρύφτηκε, μη επιθυμώντας να αφήσει το παλιό της πάθος να ξεπεράσει το μοναστικό της ζήλο.

Άφησε όμως το μισοτελειωμένο ύμνο πάνω σε ένα τραπέζι. Ο Θεόφιλος ανακάλυψε το κελί της και μπήκε σε αυτό ολομόναχος. Την αναζήτησε αλλά μάταια. Εκείνη τον παρακολουθούσε μέσα από μία ντουλάπα στην οποία είχε κρυφτεί. Ο Θεόφιλος στενοχωρήθηκε, έκλαψε και μετάνιωσε που για μία στιγμή υπερηφάνειας έχασε μία τόσο όμορφη και έξυπνη γυναίκα.

Στη συνέχεια βρήκε τα χειρόγραφα της Κασσιανής επάνω στο τραπέζι και τα διάβασε. Μόλις ολοκλήρωσε την ανάγνωση κάθισε και πρόσθεσε ένα στίχο στον ύμνο. Σύμφωνα με την παράδοση ο στίχος αυτός ήταν "ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν, κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη".

Φεύγοντας ο Θεόφιλος εντόπισε την Κασσιανή που κρυβόταν στην ντουλάπα αλλά δεν της μίλησε, σεβόμενος την επιθυμία της. Η Κασσιανή βγήκε από την κρυψώνα της μετά την αναχώρηση του αυτοκράτορα, διάβασε την προσθήκη του και στη συνέχεια ολοκλήρωσε τον ύμνο.



ΠΗΓΗ: Wikipedia.org


Ισμήνη Λέντζου

Παρασκευή, Απριλίου 03, 2015

Σάββατο του Λαζάρου. Ήθη και Έθιμα

Το Σάββατο του Λαζάρου είναι από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας και θεωρείται η «πρώτη γεύση» της Μεγάλης Εβδομάδας.
Τη μέρα αυτή, ο Xριστιανισμός γιορτάζει την Ανάσταση του φίλου του Χριστού, του «αγέλαστου» Λάζαρου, που ο Χριστός τον έφερε ξανά στη ζωή.
Ο φόβος και ο τρόμος για όσα γνώρισε στον άλλο κόσμο άφησαν τόσο βαθιά σημάδια στην ψυχή του Λάζαρου που, λέει η παράδοση, μετά την Ανάσταση του δε γέλασε παρά μόνο μια φορά.
Είδε κάποιον χωρικό στο παζάρι να κλέβει μια στάμνα και να φεύγει κρυφά.
«Βρε τον ταλαίπωρο, είπε. Για ιδές τον πώς φεύγει με το κλεμμένο σταμνί.
Ξεχνάει ότι κι αυτός είναι ένα κομμάτι χώμα, όπως και το σταμνί. Το ‘να χώμα κλέβει τ’ άλλο. Μα δεν είναι να γελούν οι πικραμένοι;» και χαμογέλασε.

Παλιότερα οι εκδηλώσεις εορτασμού ήταν πολλές και ποικίλες, ωστόσο σήμερα έχουν λησμονηθεί ως επί το πλείστον.
Για παράδειγμα τα κάλαντα του Λαζάρου τραγουδιούνται σε ελάχιστες περιοχές, ενώ παλιότερα ήταν από τα πιο ζωντανά έθιμα και έδιναν ιδιαίτερο τόνο στις μικρές κοινωνίες.
Τα κάλαντα του Λαζάρου ήταν αποκλειστικά σχεδόν γυναικεία και τα τραγουδούσαν κοπέλες διαφόρων ηλικιών ακόμα και κορίτσια τις παντρειάς που ονομάζονταν «Λαζαρίνες».
Την παραμονή της γιορτής, οι Λαζαρίνες ξεχύνονταν στα χωράφια έξω από τα χωριά για να μαζέψουν λουλούδια που με αυτά θα στόλιζαν το καλαθάκι τους την άλλη μέρα ντυμένες με τοπικές ενδυμασίες φορώντας ειδική στολή.
Γύριζαν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας το Λάζαρο και εισέπρατταν μικρό φιλοδώρημα, χρήματα, αυγά, φρούτα ή άλλα φαγώσιμα.
Σε πολύ λίγες περιοχές της χώρας τραγουδιούνται σήμερα τα Λαζαριάτικα κάλαντα. Τα λόγια του τραγουδιού άλλοτε αναφέρονται στην ανάσταση του Λαζάρου και είναι συνήθως μέτρια στιχουργήματα και άλλοτε πάλι αποτελούν παινέματα προσώπων που αγγίζουν τα όρια υψηλής ποιητικής δημιουργίας.
Τα έθιμα του Λαζάρου στα χρόνια της σκλαβιάς είχαν κοινωνική σκοπιμότητα
Στις γυναίκες και ιδίως στα νέα κορίτσια που δεν έβγαιναν συχνά έξω από το σπίτι επειδή τα ήθη της εποχής και ο φόβος της αρπαγής τους από τους Τούρκους τις περιόριζαν, δίνονταν κάποιες ελευθερίες: γίνονταν αλληλογνωριμίες και νυφοδιαλέγματα και σε λίγο καιρό ακολουθούσαν τα προξενιά, τα αρραβωνιάσματα και οι γάμοι.

Έθιμα από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας

Στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας για να απεικονίσουν την Ανάσταση του Λάζαρου, να συμβολίσουν δηλαδή τη Νίκη του Χριστού απέναντι στο θάνατο, αλλά παράλληλα και για να υποδηλώσουν την ανάσταση της φύσης, έφτιαχναν ένα ομοίωμα του Λάζαρου. Την παραμονή της γιορτής ή, σε πολλά μέρη, ανήμερα την «πρώτη Λαμπρή», τα παιδιά, κρατώντας το «Λάζαρο», έκαναν τους αγερμούς τους. Γύριζαν στα σπίτια και τραγουδούσαν τα «λαζαρικά», για να διηγηθούν την ιστορία του αναστημένου φίλου του Χριστού και να πουν παινέματα στους νοικοκυραίους. Στην Ήπειρο μάλιστα, στις κτηνοτροφικές περιοχές, χτύπαγαν ταυτόχρονα και μεγαλοκούδουνα.

«Πες μας Λάζαρε τι είδες
εις τον Άδη που επήγες.
Είδα φόβους, είδα τρόμους,
είδα βάσανα και πόνους,
δώστε μου λίγο νεράκι
να ξεπλύνω το φαρμάκι,
της καρδούλας μου το λέω
και μοιρολογώ και κλαίω.
Του χρόνου πάλι να ‘ρθουμε,
με υγεία να σας βρούμε,
και ο νοικοκύρης του σπιτιού
χρόνια πολλά να ζήσει,
να ζήσει χρόνια εκατό
και να τα ξεπεράσει.»


Τα «λαζαρικά» από τόπο σε τόπο έχουν πολλές παραλλαγές.
Στη Στερεά Ελλάδα, τη Μακεδονία και τη Θράκη στο έθιμο έπαιρναν μέρος μόνο κορίτσια, οι «Λαζαρίνες» ή «Λαζαρίτσες», έτσι εύρισκαν την ευκαιρία να γίνουν γνωστές και σαν υποψήφιες νύφες. Για «Λάζαρο» βαστούσαν έναν ξύλινο κόπανο για τα ρούχα, τυλιγμένο με παρδαλά κομμάτια από πανιά, ίδιο μωρό. Σε άλλα μέρη πάλι έντυναν με χτυπητά πολύχρωμα υφάσματα μια ρόκα, μια κούκλα, έναν καλαμένιο σταυρό και τα στόλιζαν με κορδέλες και λουλούδια. Στη Σκύρο έπαιρναν την τρυπητή κουτάλα, «τη σιδεροχουλιάρα». Έβαζαν σε κάθε τρύπα και από ένα άσπροπούλι -άσπρη μαργαρίτα- ένα κόκκινο γαρίφαλο για στόμα και σχημάτιζαν το πρόσωπο. Έδεναν σταυρωτά πάνω στην κουτάλα ένα ξύλο, για να κάνουν τα χέρια, της φορούσαν και ένα πουκαμισάκι ή ένα μωρουδίστικο ρούχο και ο «Λάζαρος» ήταν έτοιμος.
Γύριζαν τα παιδιά από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας και οι νοικοκυρές τους έδιναν αυγά, λεφτά ή ό,τι άλλο είχαν. Πάντα όλοι κάτι έβρισκαν να δώσουν. Κι όταν θέλαν για κάποιον να πούνε πως ήταν τσιγκούνης έλεγαν: «Ποτέ του αυγό δεν έδωσε, ούτε τ’ αγίου Λαζάρου!» Στα Τρίκαλα τα αυγά που συγκέντρωναν οι Λαζαρίνες, οι μητέρες τους τα έβαφαν κόκκινα και τα κρατούσαν σε ξεχωριστό μέρος. Όταν ήθελαν να περιποιηθούν έναν επισκέπτη από αυτά τα αυγά του έδιναν, του Λαζάρου.
Σε μερικά μέρη τη θέση του «Λάζαρου» έπαιρνε ένα καλάθι στολισμένο με λουλούδια και με πολύχρωμες κορδέλες. Στην Κρήτη έκαναν έναν ξύλινο σταυρό και τον στόλιζαν με ορμαθούς από λεμονανθούς και αγριόχορτα με κόκκινα λουλούδια, τις μαχαιρίτσες. Στην Κύπρο συναντάμε το έθιμο της αναπαράστασης, στην αρχαιότερη μορφή του. Ο θεός πεθαίνει στην ακμή της νιότης του και αμέσως ανασταίνεται, όπως ο Άδωνης στους αρχαίους Έλληνες. Έντυναν ένα παιδί με κίτρινα λουλούδια, έτσι ώστε ούτε το πρόσωπο του δε φαινόταν. Σε κάθε σπίτι που πήγαιναν, όταν άρχιζαν τα άλλα παιδιά να τραγουδούν, ξάπλωνε και υποκρινόταν το νεκρό, όταν όμως έλεγαν το «Λάζαρε δεύρο έξω» σηκωνόταν.
Το ίδιο έθιμο συναντάμε και στην Κω. Το παιδί που αναπαριστούσε το Λάζαρο, τυλιγμένο σε ένα σεντόνι, ήταν και αυτό στολισμένο με κίτρινα λουλούδια. Αμοιβή της παρέας για την αναπαράσταση τα αυγά για το δάσκαλο. Τα πιο μεγάλα παιδιά, οι «πρωτόσχολοι», έπαιρναν την εικόνα του Λάζαρου, την έβαζαν πάνω σε μια ειδική κατασκευή που στόλιζαν με δεντρολίβανο -ήταν, λέει, η Βηθανία, η πατρίδα του- και γύριζαν στις στάνες. Οι βοσκοί τους φίλευαν αυγά, τυριά και μυζήθρες για τις λαμπρόπιτες.
Για την ψυχή του Λάζαρου οι γυναίκες ζύμωναν ανήμερα το πρωί ειδικά κουλούρια, τους «λαζάρηδες», τα «λαζαρούδια» ή και «λαζαράκια». «Λάζαρο δεν πλάσεις, ψωμί δεν θα χορτάσεις» έλεγαν, μια και ο αναστημένος φίλος του Χριστού πίστευαν πως είχε παραγγείλει: «Όποιος ζυμώσει και δε με πλάσει, το φαρμάκι μου να πάρει…»
Στα «λαζαράκια» έδιναν το σχήμα ανθρώπου σπαργανωμένου, όπως ακριβώς παριστάνεται ο Λάζαρος στις εικόνες. Όσα παιδιά είχε η οικογένεια τόσους «λαζάρηδες» έπλαθαν και στη θέση των ματιών έβαζαν δυο γαρίφαλα. Στην Κω οι αρραβωνιασμένες θα έφτιαχναν ένα λαζαράκι σε μέγεθος μικρού παιδιού, γεμισμένο με χίλια δυο καλούδια και κεντημένο σχεδόν σαν τις κουλούρες του γάμου, για να το στείλουν στο γαμπρό. Τα «λαζαρούδια» πολλές νοικοκυρές τα γέμιζαν με αλεσμένα καρύδια, αμύγδαλα, σύκα, σταφίδες, μέλι, πρόσθεταν πολλά μυρωδικά και τα παιδιά ξετρελλαίνονταν να τα τρώνε ζεστά.

Πέμπτη, Απριλίου 02, 2015

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ LEADER

Ανοιχτά προγράμματα Leader
(Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013)


Αυτή την περίοδο είναι ανοιχτά αρκετά τοπικά προγράμματα Leader από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ 2007-2013, Άξονας 4). Τα προγράμματα Leader αφορούν συγκεκριμένους νομούς και περιοχές και προσφέρουν επιχορήγηση που μπορεί να φτάσει το 60% (ανάλογα με την περιοχή και την δραστηριότητα).
Δικαιούχοι του προγράμματος Leader είναι ιδιώτες (αγρότες ή μη), επιχειρήσεις (υφιστάμενες ή υπό σύσταση), μη κερδοσκοπικοί φορείς, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και εταιρίες ΟΤΑ.
Οι δραστηριότητες που επιχορηγούνται μέσω των προγραμμάτων Leader είναι:
  • Μικρά τουριστικά καταλύματα και ξενοδοχεία (μέχρι 40 κλίνες) και campings.
  • Επισκέψιμα αγροκτήματα (έκτασης τουλάχιστον 20 στρεμμάτων).
  • Εστιατόρια, αναψυκτήρια, παραδοσιακά καφενεία.
  • Βιοτεχνικές μονάδες παραγωγής προϊόντων, όπως χειροτεχνήματα μεταλλουργίας ή ξυλοτεχνίας, προϊόντα κεραμικής - υφαντουργίας, ξύλινες κατασκευές (καρέκλες, έπιπλα, έπιπλα κουζίνας).
  • Βιοτεχνίες μεταποίησης-τυποποίησης γεωργικών προϊόντων (όπως δημητριακά, οίνος, οπωροκηπευτικά, κρέας, γάλα, αυγά, μέλι, ελιές, πατάτες, άνθη, σπόροι, φαρμακευτικά και αρωματικά φυτά).
  • Μεταποίηση και εμπορία δασοκομικών προϊόντων (ξυλεία, καυσόξυλα, φελλός, ερικόριζα).
  • Μικρές βιοτεχνίες επεξεργασίας ειδών διατροφής και δασοκομικών υλών μετά την α΄μεταποίηση (πχ αρτοποιία, παραγωγή νωπών ειδών ζαχαροπλαστικής, παραγωγή αλευροειδών προϊόντων, παραγωγή αλκοολούχων ποτών, παραγωγή ζαχαρωδών προϊόντων από φρούτα και λαχανικά κλπ).
  • Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (κομμωτήρια, κουρεία, δραστηριότητες φυσικής ευεξίας, καλλιτεχνική και λογοτεχνική δημιουργία και ερμηνεία, επισκευή υποδημάτων & δερμάτινων ειδών, λιανικό εμπόριο οινοπνευματωδών και άλλων ποτών, παντοπωλεία κλπ).
  • Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του τουρισμού της υπαίθρου (εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ειδικές μορφές τουρισμού, χώροι αθλοπαιδιών, χώροι γευσιγνωσίας).
  • Γραφεία οργάνωσης, πληροφόρησης και προώθησης αγροτικού τουρισμού.
  • Διατήρηση, αποκατάσταση και αναβάθμιση περιοχών, όπως βελτίωση - σήμανση μονοπατιών, φυτοτεχνικές εργασίες, ποδηλατικές διαδρομές στην αγροτική ύπαιθρο, τεχνικά έργα μικρής κλίμακας για την προστασία του εδάφους, διαμόρφωση θέσεων θέας καθώς και δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.

Αυτή την περίοδο είναι ενεργά τα παρακάτω προγράμματα Leader:
  • Leader N. Ιωαννίνων - Θεσπρωτίας (4η προκήρυξη) μέχρι 17/4/2015 (http://www.epirussa.gr)
     
  • Leader N. Δράμας (4η προκήρυξη) μέχρι 7/4/2015 (http://aned.gr)
     
  • Leader N. Αιτωλοακαρνανίας (7η προκήρυξη) μέχρι 20/4/2015 (http://www.aitoliki.gr)
     
  • Leader N. Καρδίτσας (5η προκήρυξη) μέχρι 20/4/2015 (http://www.anka.gr)
     
  • Leader N. Φωκίδας (5η προκήρυξη) μέχρι 20/4/2015 (http://www.anfo.gr)
     
  • Leader N. Αχαΐας (4η προκήρυξη) μέχρι 19/5/2015 (http://www.achaiasa.gr)

Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να επικοινωνήσουν
άμεσα με την PLAN A.E. (26510-85030, 26510-93470, info@plan.gr).
 

Γιατί να επιλέξετε την PLAN A.E.?

Στην PLAN A.E. έχουμε πολύ μεγάλη εμπειρία στην σύνταξη και υποβολή επενδυτικών προτάσεων για επιχορηγούμενα προγράμματα. Μπορούμε να σας καθοδηγήσουμε έγκυρα και αξιόπιστα ώστε να πετύχετε την καλύτερη δυνατή έγκριση και να υλοποιήσετε με επιτυχία τα επενδυτικά σας σχέδια.
Στη PLAN A.E. έχουμε υποβάλλει και διαχειριστεί με επιτυχία εκατοντάδες επενδυτικά έργα  σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Δείτε τις εγκρίσεις των επενδυτικών μας σχεδίων στη σελίδα http://www.plan.gr/egkriseis.

Σύντομα ξεκινούν τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020.

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να ενημερώνεστε για τα επιχορηγούμενα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020;
Πολλά προγράμματα μένουν ανοιχτά μόλις για 1 ή 2 μήνες ενώ δεν λείπουν και τα προγράμματα που τρέχουν με αυστηρή σειρά προτεραιότητας και κλείνουν μέσα σε μερικές ώρες ή ημέρες.
Για να είστε άμεσα ενημερωμένοι για τα προγράμματα που προκηρύσσονται επιλέξτε τον τρόπο που σας ταιριάζει.
1. Επισκέπτεστε συχνά την ιστοσελίδα της PLAN A.E. (www.plan.gr)
2. Κάντε like στη σελίδα της PLAN A.E. στο Facebook (https://www.facebook.com/PlanSA)
3. Συμπληρώστε τη Φόρμα Επικοινωνίας στο site μας (http://www.plan.gr/form)
4. Επικοινωνήστε με την PLAN A.E. (26510-85030, 26510-93470, info@plan.gr

PLAN Ανώνυμη Εταιρία Συμβούλων, Τεχνολογίας και Εξαγωγών
Εθνικής Αντίστασης 64, Κατσικάς - Ιωάννινα 45221
τηλ 26510-85030, 26510-93470, fax 26510-66668
info@plan.gr - 
www.plan.gr

 

Τετάρτη, Απριλίου 01, 2015

Προς ένταξη τα έργα διαχείρισης των αστικών λυμάτων στο παράκτιο μέτωπο της Ηπείρου


Στο τελικό στάδιο για την ένταξή τους στο ΕΣΠΑ,  εισήλθαν από σήμερα τέσσερα σημαντικά έργα για την προστασία του φυσικού Περιβάλλοντος και της οικιστικής ανάπτυξης της Ηπείρου, που αφορά ιδιαίτερα το παράκτιο μέτωπο και το οικοσύστημα του Αμβρακικού. Στο Διοικητήριο της Περιφέρειας έγινε η υπογραφή των τεσσάρων προγραμματικών συμβάσεων με τους Δήμους Νικολάου Σκουφά, Ζηρού,  Πρέβεζας,  Πάργας και τη ΔΕΥΑ Άρτας με αντικείμενο τη διαχείριση των αστικών λυμάτων.   

Η υπογραφή έγινε από τον Περιφερειάρχη κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη, την Αντιπεριφερειάρχη, αρμόδια για θέματα Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και Περιβάλλοντος κ. Τατιάνα Καλογιάννη και τους Δημάρχους Πρέβεζας κ. Χρήστο Μπαϊλη, Αρταίων κ. Χρ. Τσιρογιάννη, Πάργας κ. Αντώνη Νάστα και Νικολάου Σκουφά κ. Ευστάθιο Γιαννούλη.

Οι συμβάσεις έχουν ήδη περάσει επιτυχώς τον έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και  τα έργα προωθούνται για ένταξη ως "εμπροσθοβαρή" στο ΕΣΠΑ  2014-2020.

Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 76.874.273,25 ευρώ, ενώ ο συνολικός εξυπηρετούμενος πληθυσμός ανέρχεται σε 54.800 άτομα.

Αναλυτικά οι εξυπηρετούμενοι οικισμοί με τους αντίστοιχους προϋπολογισμούς είναι οι εξής:

ü  Πράξη Φιλοθέης: Οικισμοί: Ρόκκα, Χαλκιάδες, Καλαμιά και Καμπή Δήμου Άρτας και β' φάση Φιλιππιάδας- Επέκταση ΕΕΛ Φιλιππιάδας. Προϋπολογισμός: 13.315.943,09 ευρώ.
ü  Πράξη: Δίκτυα Αμβρακικού: Οικισμοί: Ανέζα, Καλογερικό, Ψαθοτόπι, Αγ. Παρασκευή, Κολομόδια, Ανθότοπος). Προϋπολογισμός: 12.847.003,16 ευρώ
ü  Πράξη Ζάλογγο: Οικισμοί: Λούτσα, Παραλία Λούτσας, Βράχος, Παραλία Βράχου, Παραλία Λυγιάς, Ριζά. Παραλία Ριζών, Καστροσυκιά, Παραλία Καστροσυκιάς, Νέα Σινώπη, Νέα Σαμψούντα, Αρχάγγελος,  Κανάλι και κατασκευή ΕΕΛ Ζαλόγγου. Προϋπολογισμός: 36.538.686 ευρώ.
ü  Πράξη Άραχθος: Οικισμός: Ανέζα, Καλογερικό, Ψαθοτόπι, Αγ. Παρασκευή, Κολομόδια, Ανθότοπος, Νεοχώρι, Παχυκάλαμος και Ακροποταμιά. Προϋπολογισμός: 1.685.000 ευρώ.

ü  Πράξη Άραχθος: Οικισμός: ΕΕΛ Νεοχωρίου & Δίκτυα  Νεοχωρίου, Ακροποταμιάς, Παχυκαλάμου. Προϋπολογισμός 12.487.641 ευρώ. 
      Πηγή: Δελτίο Τύπου 31-3-2015 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ