Κυριακή, Απριλίου 07, 2013

Το αγροτικό μαγαζί είναι ξεσκέπαστο

Αναδημοσίευση από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ της 6-4-2013

Μια φορά κι έναν καιρό, οι Ελληνες γονείς ήθελαν διακαώς τα παιδιά τους να γίνουν γιατροί, δικηγόροι, άντε και δημοσιογράφοι. Με την κρίση, το ελληνικό όνειρο έγινε θρύψαλα και η γεωργία, που είχε μείνει στο ράφι, εκδικείται τα επαγγέλματα γραφείου ως πολύφερνη νύφη. Σήμερα, το λεξιλόγιο του life style έχουν αντικαταστήσει λέξεις που συνδέονται με την παραγωγή: μανιτάρια, σαλιγκάρια, ιπποφαές, αρώνια, αλόη, λεβάντα, ρόδι, μύρτιλο, στέβια.
Δεν είναι όλα ρόδινα στις νέες εναλλακτικές καλλιέργειες. Οι επαΐοντες θεωρούν ότι η όλη ιστορία είναι μια φούσκα Δεν είναι όλα ρόδινα στις νέες εναλλακτικές καλλιέργειες. Οι επαΐοντες θεωρούν ότι η όλη ιστορία είναι μια φούσκα Οι γνωρίζοντες θεωρούν πως η ιστορία με τις νέες εναλλακτικές καλλιέργειες είναι μια φούσκα που σύντομα θα σκάσει, σε σημείο ο κόσμος να χάσει κόπους μιας ζωής, ό,τι σάλιο δηλαδή του απέμεινε μετά τη λαίλαπα της τρόικας.
Στη χώρα μας οι εδαφοκλιματικές συνθήκες δίνουν τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ευρεία γκάμα αγροτικών προϊόντων, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι όλα μπορούν να σταθούν στην αγορά, με πρώτο ζήτημα την ανταγωνιστική τιμή. Ο μικρός κλήρος, οι υψηλές τιμές των αγροτικών εφοδίων (λιπάσματα, φυτοφάρμακα, ζωοτροφές), το γεωγραφικό ανάγλυφο, η έλλειψη εκσυγχρονισμού της γεωργίας, τα κόστη ρεύματος-πετρελαίου, τα μεταφορικά, ανεβάζουν το κόστος παραγωγής.
Από το χωράφι ώς το ράφι και το σπίτι του καταναλωτή η απόσταση είναι μεγάλη, παρ' ότι συμβουλευτικά γραφεία συχνά δίνουν υπερβολική έμφαση στις νέες καλλιέργειες ή εκτροφές ζώων, υπερτονίζοντας τα θετικά στοιχεία κι αποσιωπώντας τα αρνητικά.
Ιδού μερικές παγίδες που πρέπει να προσέχει ένας νέος κι ανυποψίαστος παραγωγός, πέρα από τους μελισσοκόμους, που θα πρέπει να υποβληθούν στο ειδικό τεστ για αλλεργίες.
Γραφειοκρατικά εμπόδια
Ο νέος παραγωγός σκοντάφτει σε μια άνευ προηγουμένου γραφειοκρατία, είτε θέλει να πάει σε παλαιές είτε σε νέες καλλιέργειες. Π.χ. ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για γάλα γαϊδούρας κι απορροφάται απ' την αγορά, δεν υπάρχει σχετικός κανονισμός.
Κόστος εγκατάστασης
Ο ενθουσιασμός βλάπτει και πολλοί νέοι αγρότες φορτώνονται στο ξεκίνημα μ' όλο τον εξοπλισμό και χρεώνονται υπερβολικά. Στη γεωργία, η οικονομία κλίμακας, η χρήση όσο το δυνατόν λιγότερων εργατικών χεριών, τουλάχιστον στην αρχή της δημιουργίας μιας αγροτικής εκμετάλλευσης, είναι το ζητούμενο.
Καιρικές συνθήκες
Οι αγρότες λένε πως «το μαγαζί είναι ξέσκεπο», εννοώντας πως είναι εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες, με εξαίρεση όσους κάνουν θερμοκήπια, έχουν δίχτυα αντιχαλαζικής προστασίας κ.ά.
Ενας νέος παραγωγός, π.χ., που εκτρέφει σαλιγκάρια ανοιχτού βιολογικού κύκλου, ύστερα από έντονες βροχοπτώσεις, την ώρα που αναπτύσσονται τα νέα σαλιγκάρια, κινδυνεύει να χάσει όσα λεφτά έβαλε.
Συμβολαιακή γεωργία
Υπάρχουν εταιρείες που σπάνε τα συμβόλαια και οι παραγωγοί μένουν μετέωροι.
Ο γεωργός οφείλει να κάνει έρευνα αγοράς και να είναι προετοιμασμένος ότι η εταιρεία μπορεί να του δώσει χαμηλότερη τιμή, έχοντας εναλλακτική λύση για την απορρόφηση της παραγωγής του.
Ανταγωνιστικότητα
Το ζήτημα της τιμής προϊόντος είναι το μείζον σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. Τρανό παράδειγμα τα βιοκαύσιμα, που εισάγονται σε τιμές εντυπωσιακά χαμηλότερες από Λατινική Αμερική και Ινδία στη χώρα μας και μπορούν να προτιμηθούν σε σχέση με τα ελληνικά.
Εταιρείες στο χώρο του φυτικού καλλυντικού, λ.χ., θέλουν από Ελληνες παραγωγούς λεβάντα ή μελισσόχορτο, αλλά προτιμούν αλόη εισαγωγής, επειδή η τιμή της είναι χαμηλότερη στην αγορά. Επομένως, ένας νέος παραγωγός οφείλει πρώτα να δει αν μια καλλιέργεια τον συμφέρει, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις προδιαγραφές εταιρειών στον τρόπο παραγωγής, την γκάμα προϊόντων και την τιμολογιακή πολιτική, που ακολουθούν.
Ομαδικότητα
Στη γεωργία δεν υφίσταται η ρήση «ενός ανδρός αρχή». Καμία εταιρεία δεν θέλει να πληρώσει μεταφορικά για κάποιον που παράγει, λ.χ. ,1 τόνο μανιτάρια σε απομονωμένη περιοχή. Επομένως, πρέπει να ακολουθήσει το ρητό «η ισχύς εν τη ενώσει». Η οργάνωση σε Ομάδες Παραγωγών ενθαρρύνεται από την Κοινότητα. Υπάρχουν προϊόντα στα οποία συμφέρουν ποικιλίες πρώιμες ή όψιμες, όταν προορίζονται για εξαγωγές.
Διακυμάνσεις της αγοράς
Η γεωργία δεν είναι εύκολη υπόθεση, κι ένα προϊόν που σήμερα δίνει καλή τιμή στον παραγωγό στην αγορά, όπως συνέβη, λ.χ., με το ρόδι, αύριο μπορεί να κατεβεί και μεθαύριο να ξαναπάρει τα πάνω του. Συνεπώς, ο παραγωγός οφείλει να παρακολουθεί τις διεθνείς τιμές και να είναι ευέλικτος στην αγορά.
Μεταποίηση
Ενώ για παλιές καλλιέργειες υπάρχει μεταποίηση, στις νέες καλλιέργειες είναι συχνά το ζητούμενο. Ετσι, μπορεί μια καλλιέργεια να φαντάζει ιδιαίτερα ελκυστική ως όνομα, αλλά να μην έχει τη χάρη. Ο παραγωγός παίρνει καλύτερη τιμή όταν ο ίδιος ασχολείται με τη μεταποίηση.
Τιμή ραφιού
Συχνά παραγωγοί διαμαρτύρονται διότι, ενώ παράγουν ποιοτικά προϊόντα και έχουν βελτιώσει τη συσκευασία, δεν απορροφάται η παραγωγή τους στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Συνήθως οι μεγάλες αλυσίδες ζητούν χαράτσι για μια θέση στο ράφι ή συχνή διαφήμιση, και ο μεμονωμένος παραγωγός αδυνατεί να ανταποκριθεί. Ετσι, προτιμούν, π.χ., πολωνικά μανιτάρια από τα ελληνικά. Επιπλέον, θα πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις στην αγορά, που πληρώνει όποτε και... άμα.
Διατροφικές συνήθειες
Ενώ έχει γίνει κουβέντα για μια σειρά από ζητήματα, δεν σημαίνει ότι το ιπποφαές, το μύρτιλο, η αρώνια, η στέβια, που μπορεί να είναι εξαιρετικές υπερτροφές, είναι δυνατόν να απορροφώνται από την ελληνική αγορά, η οποία είναι μικρή και στρέφεται σε είδη πρώτης ανάγκης. Δεν είναι λίγοι οι Ελληνες καταναλωτές που δεν θα έβαζαν στο στόμα τους σαλιγκάρι, γιατί αηδιάζουν, ή στέβια, γιατί δεν τους αρέσει ως γλυκαντική ουσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου